IoT를 활용한 학급 경영 모델에 관한 연구 A Study on Classroom Management Models Utilizing Internet of Things 최아원 † ⋅이영석 †† Awon Choi † ž Youngseok Lee †† 요 약 사물인터넷(Internet of Things, IoT)은 다양한 사물이 네트워크를 통해 연결되어 데이터를 수집하고 이를 분석·활용할 수 있는 기술 로, 교육 분야에서도 혁신적인 가능성을 제시하고 있다. IoT 기술을 활용하면 학급 내 환경 모니터링, 학습 자료 관리, 학생 안전 관리등 다양한 학급경영 요소를 보다 체계적이고 효율적으로 운영할 수 있다. 디지털 역량은 소수 전문가를 위한 기술이 아니라 전 국민이 갖추어야 할 필수 소양으로 정의되며, 교육 현장에서 그 중요성이 점점 더 부각되고 있다. 그러나 교육 현장에서는 학교 간 인프라 격차와 제한된 시수로 인해 학생들의 디지털 역량 향상이 어렵고, 이러한 학생들의 정보를 확보하고 처리할 수 있는 IoT 기반 학급 경영의 구체적인 방안과 그 효과에 대한 연구는 아직 초기 단계에 머물러 있다. 본 연구는 이러한 문제를 해결하기 위해 IoT 기술을 활용한 학급 경영 방안을 제시하여 실과와 창의적 체험 활동을 연계한 문제 기반 학습을 통해 학생들이 학급 내 문제를 직접 정의하고, 센서와 마이크로비트를 활용하여 IoT 기기를 설계 및 적용하는 과정을 개발 및 적용하였다. 연구 결과, IoT 기반 학급 경영은 학생들의 디지털 소양 강화와 문제 해결 능력 향상에 긍정적인 영향을 미쳤으며, 특히 학생들은 '기준 제시형' IoT에 높은 만족도를 보였다. 본 연구는 연구 대상이 한 학급(23명)으로 제한되었으며, IoT 적용 기간이 일주일 미만으로 짧아 장기적인 효과를 검증하는 데 한계가 있었지만, IoT 기술이 학급경영의 효율성과 효과성을 증진시키는 데 큰 잠재력을 지니고 있음을 확인하였다. 본 연구는 초등학교 교육에서 디지털 소양을 실제 생활에 적용하는 새로운 방향을 제시하였으며, 교육 현장에서 활용 가능한 실용적 방안을 제공한다는 점에서 의의가 있고, 향후 다양한 학급과 지역에서 장기적 효과를 분석하고, 정량적 성과 지표를 개발하는 방안을 탐구할 필요가 있다. 주제어: IoT, 마이크로비트, 학급 경영, 프로젝트 학습, 디지털 소양 ABSTRACT The Internet of Things (IoT) technology, which enables various objects to connect through networks to collect, analyze, and utilize data, presents innovative possibilities in education. By leveraging IoT, classroom management functions— such as environmental monitoring, learning material management, and student safety—can be streamlined and operated more systematically and efficiently. Digital competency is no longer an exclusive skill for a select group of experts; rather, it has become a fundamental literacy that all citizens should possess. Its importance in educational settings is increasingly evident. However, efforts to enhance students’ digital competency are often hindered by disparities in infrastructure between schools and limited instructional time. While IoT-based classroom management systems offer potential solutions to these challenges, research on specific strategies and their effectiveness remains in its early stages. This study addresses these gaps by proposing an IoT-integrated classroom management model that combines problem-based learning with practical arts and creative experiential activities. The model enables students to identify classroom-related problems and designed IoT-based solutions using sensors and micro bits. The findings indicate that IoT-based classroom management positively influenced students’ digital literacy and problem-solving skills. Specifically, students expressed high satisfaction with the 'standardized' IoT devices implemented in the classroom. However, the study was conducted within a single class of 23 students, and the IoT implementation period lasted less than one week, limiting the ability to assess long-term effects. Despite these constraints, the findings underscore the significant potential of IoT technology in enhancing the efficiency and effectiveness of classroom management. This study provides new insights into digital literacy applications in elementary education and offers practical solutions in improving classroom management. Additionally, it highlights the need for further research on long-term impacts across diverse classrooms settings and regions. Future studies should also focus on developing quantitative performance metrics to assess the effectiveness of IoT-based classroom management strategies more comprehensively. Keywords: Internet of Things(IoT), Micro:bit, Classroom management, Project learning, digital literacy |
본 웹사이트에 게시된 이메일 주소가 전자우편 수집 프로그램이나 그 밖의 기술적 장치를 이용하여 무단으로 수집되는 것을 거부하며, 이를 위반시 정보통신망 이용 촉진 및 정보보호 등에 관한 법률에 의해 형사 처벌됨을 유념하시길 바랍니다.