학술지

[제4권 제13호] 융합학문 교육 연구의 동향 분석: 토픽모델링 활용 연구

작성일
2025-07-14
작성자
운영자
조회
10
융합학문 교육 연구의 동향 분석: 토픽모델링 활용 연구
Analysis of Interdisciplinary Education Research Trends:
A Study Using Topic Modeling

이승록 † ⋅이영옥 †† ⋅조정원 ††† ⋅박정환 ††††
Seungrok Lee † ž Youngok Lee †† ž Jungwon Jo ††† ž Junghwan Park ††††

요 약
융합학문 교육 연구는 학문 분화와 통합 과정에서 발생하는 교과 간 단절을 극복하고, 통합적 사고력을 배양하기 위한 필수적인 접근이 다. 본 연구는 텍스트마이닝을 활용해 융합학문 교육 연구의 동향을 체계적으로 분석하여 향후 방향성을 제시하고자 한다. 1985~2025 년 국내외 논문 976편을 대상으로 토픽모델링 기반 텍스트마이닝을 적용해 주요 키워드와 토픽을 분석하였다. R 4.3.3을 사용해 혼잡 도와 일관성 지표를 고려해 최적의 토픽 수를 결정하였다. 융합학문 연구는 394개 학술지에 분포하며, 기술-산업 응용, 고등교육 혁신, 융합교육 방법, 교육과정 혁신 등 9개 토픽으로 구분되었다. 2010년대 이후 실용적 키워드('과정', '분석', '결과')가 부상하며 체계적 접근이 강조되는 추세를 확인하였다.융합학문 연구는 다학제적 특성을 보이며, 문제 해결 중심의 교역지대 형성이 핵심 동인으로 작용 한다. 향후 교육과정 설계와 성과 평가 도구 개발을 위한 실증 연구가 필요하다. 본 연구는 융합학문 교육의 이론적·실천적 발전에 기여할 것으로 기대된다.

주제어: 융합학문 교육, 텍스트마이닝, 토픽모델링, 교육과정 통합, 연구동향

ABSTRACT
Research on interdisciplinary education is an essential approach to addressing curricular disconnections arising from the processes of disciplinary differentiation and integration, while fostering holistic critical thinking. This study systematically analyzed trends in interdisciplinary education research using text mining to suggest future directions. Text mining based on topic modeling was applied to 976 domestic and international research papers published between 1985 and 2025 to examine key keywords and topics. The optimal number of topics was determined using R 4.3.3, considering metrics such as perplexity and coherence. Interdisciplinary research spans 394 academic journals and is categorized into nine topics: technological-industrial applications, higher education innovation, interdisciplinary educational methods, curriculum reform, and more. Since the 2010s, practical keywords such as "process," "analysis," and "results" have emerged, indicating a trend toward systematic approaches. Interdisciplinary research exhibits a multidisciplinary nature, with the formation of problem-solving-oriented trading zones serving as a core driver. Empirical research is required for future curriculum design and the development of performance evaluation tools. This study is expected to contribute to the theoretical and practical advancement of interdisciplinary education.

Keywords: Interdisciplinary Education, Text Mining, Topic Modeling, Curriculum Integration, Research Trends

이메일주소 무단수집거부

본 웹사이트에 게시된 이메일 주소가 전자우편 수집 프로그램이나 그 밖의 기술적 장치를 이용하여 무단으로 수집되는 것을 거부하며, 이를 위반시 정보통신망 이용 촉진 및 정보보호 등에 관한 법률에 의해 형사 처벌됨을 유념하시길 바랍니다.

닫기