학술지

[제4권 제26호] 국내·외 디지털 기초소양 프레임워크 비교를 통한 초·중학교 디지털 기초소양 영역 및 학습요소 도출 연구

작성일
2025-12-12
작성자
운영자
조회
31

국내·외 디지털 기초소양 프레임워크 비교를 통한 초·중학교 디지털 기초소양 영역 및 학습요소 도출 연구*
A Study on Digital Literacy Domains and Learning Elements for Elementary and Middle School Students through a Comparative Analysis of Domestic and International Frameworks
최문석†⋅이석영††⋅노민정†††⋅신승기††††⋅전용주†††††⋅최현종††††††
Moonseok Choi†  Seokyoung Lee††  Minjeong Rho†††  Seungki Shin††††  Yongju Jeon†††††  Hyunjong Choe††††††


요 약
급변하는 디지털 전환 시대에 디지털 리터러시는 미래 세대가 갖추어야 할 핵심 역량으로 부상하였다. 이에 따라 학교 현장에서는 단순한 기술 습득을 넘어, 디지털 환경을 주도적으로 활용할 수 있는 실질적인 기초소양 교육의 중요성이 날로 증대되고 있다. 특히 디지털 기술과 인공지능의 급격한 확산으로 인해, 학습자의 디지털 기초 역량을 체계적으로 진단하고 지원할 수 있는 기반 마련이 시급해지고 있다. 그러나 국내 교육과정은 여전히 방향성 중심에 머물러 학교급별 수준과 진단 가능성을 구체적으로 제시하지 못해, 국제 기준과의 정합성을 갖춘 체계 개발이 요구된다. 본 연구는 국내·외 디지털 소양 기준을 분석하여 초·중학교 학습자에게 적용 가능한 디지털 기초소양 체계를 도출하는 것을 목적으로 한다. 문헌분석, 전문가 FGI, 1·2차 델파이 조사, 연구진 회의, 현장적합성 검토를 통해 다섯 개 영역으로 도출하였다. 디지털 시스템 활용은 기기·소프트웨어·인공지능을 목적에 맞게 조작·활용하는 능력이며, 디지털 자료 활용은 자료의 탐색·수집·저장·분석·평가 과정을 포함한다. 디지털 상호작용은 디지털 환경에서 소통하고 협업하는 역량을 의미하며, 디지털 문제해결은 문제를 인식해 절차적으로 해결하고 결과를 개선하는 능력을 포함하고, 디지털 시민성은 안전·건강·윤리·인공지능 책임 활용을 실천하는 태도를 의미한다. 본 연구를 통해 정의된 디지털 기초소양 영역 및 학습요소는 디지털 기초소양 진단도구의 프레임워크로 활용될 수 있다.

주제어: 디지털 기초소양, 디지털 리터러시 프레임워크, 디지털 기초소양 영역, 디지털 기초소양 학습요소, 디지털 기초소양 수행기대

ABSTRACT
In the era of rapid digital transformation, digital literacy has emerged as a core competency for future generations. Consequently, there is a growing imperative in the educational field to foster practical foundational literacy that enables learners to proactively navigate digital environments, moving beyond mere technical skills. Specifically, the rapid proliferation of digital technologies and AI has created an urgent need to establish a foundation for systematically assessing and supporting students’ foundational digital competencies. However, the current national curriculum remains descriptive and lacks level-based structures, making it necessary to develop a framework aligned with international standards. This study aims to derive a digital basic literacy framework for elementary and middle school students by analyzing domestic and international digital literacy standards. Through a literature review, expert FGIs, two Delphi rounds, research team meetings, and a field applicability review, five domains were identified. Use of Digital Systems includes the ability to use Digital Devices, Software, and Artificial Intelligence. Use of Digital Data encompasses Searching and Collecting, Storing and Managing, Representing and Analyzing, and Evaluating and Creating. Digital Interaction consists of Communication and Collaboration. Digital Problem-Solving includes Understanding Problems, Problem-Solving Procedures, and Problem-Solving and Evaluation. Digital Citizenship contains Digital Safety, Digital Well-being, Digital Ethics, and AI Ethics. The derived domains will be used as the framework for developing a digital literacy diagnostic tool.

Keywords: Digital Literacy, Digital Literacy Framework, Domains, Learning Elements, Performance Expectations

이메일주소 무단수집거부

본 웹사이트에 게시된 이메일 주소가 전자우편 수집 프로그램이나 그 밖의 기술적 장치를 이용하여 무단으로 수집되는 것을 거부하며, 이를 위반시 정보통신망 이용 촉진 및 정보보호 등에 관한 법률에 의해 형사 처벌됨을 유념하시길 바랍니다.

닫기